15 oktober, 2009

Hjälp, det bor ett mongo i min TV!

Det finns de som blir upprörda över ICA:s introducerande av “Jerry”. Tro fan, det! Vem fan vill se ett mongo i TV-rutan?! Vi vill se myspysteve, som Färglös 3 eller Bonnläpp söker sugga eller Kåt mamma söker - vi vill se tramsteve. Vi vill inte veta.

Men nu får vi veta. Vi får veta att “Jerry” finns och att han har Downs syndrom och att han inte är så jäkla konstig. ICA-Jerry sparkar ut TV-rutan så glaset yr över miljontals svenska svennebananbonade vardagsrumsgolv, och medan vi närapå kvävs av fredagschipsen, så står där Jerry mitt i högen av glassplitter och frågar flinande: “Har ni plats för en till i soffan? Eller är ni rädda för praktikanter?”

Jag har plats i soffan. För Jerry. Och alla andra som är födda med Downs syndrom. Jag är inte rädd för praktikanter, jag är rädd för okunskapen.

Fakta: Mongo-Jerry och Mungo Jerry är inte samma sak. Basånivet. Mongo, Mungo och Mango är inte heller samma sak. Jerry spelas av Mats Melin från Glada Hudik-teatern i Hudiksvall. Karaktären “Jerry” är en del av ICA:s satsning för att ge utvecklingsstörda arbete inom ICA-sfären. Läs mer: “Vi kan mer”.

6 kommentarer:

  1. och.. ica tänker rekrytera 1000 funktionshindrade!

    http://www.foraldrakraft.se/ovrigt/jerry-leder-icas-storsatsning-mot-fordomar.html

    !

    SvaraRadera
  2. Jajamänsan! Det är liksom syftet med reklamfilmen! :-)

    SvaraRadera
  3. Woow. Det där var häftigt.

    SvaraRadera
  4. Jäkligt bra inlägg. Kaxigt och varmt på en och samma gång. Jag hissar.

    Och fantastisk reklam. Jerry kommer nog ta över ICA om ett tag.

    SvaraRadera
  5. @alfapetsmamma: Visst är det härligt!

    @cpmamman: Tack! Och välkommen hit! :-)

    SvaraRadera
  6. [...] axplock av tyckare: Pixlad verklighet, Jessica Steje, Heja Abbe, Sören Olsson, Masarinmamman, Föräldrakraft, Riksförbundet [...]

    SvaraRadera