16 augusti, 2011

Har DU Hjärnkoll?

Eller har du bara fördomar? Ber du dina barn att titta bort när ni möter en cp-skadad i rullstol? Fnittrar du fortfarande åt “mongon” och “muppar”? Undviker du folk som du hört ska vara lite “deprimerade”?

wheels
Du är knappast ensam. Men det är ingen ursäkt för att du fortfarande gör så, för att du fortfarande är så okunnig och full av fördomar.

Om jag är så mycket bättre? Nej, det är jag inte. Jag har fortfarande mina fördomar om andra människor. Idag skrattar jag inte åt mongon och muppar, men jag ser ju ner på vanligt folk; jag tar nästan alltid för givet att Svensson är korkad och obildad, ja… lite efterbliven, så att säga.

Men så är det ju inte. Jag har börjat inse att fler och fler har skaffat sig kunskaper om våra vanligaste diagnoser och sjukdomar, om olika syndrom och funktionsnedsättningar.

Jag brukar lite skämtsamt titulera mig “mupp”. Det upprör ibland, men jag tycker att det är befriande att få skoja om sig själv. Det roar mig att berätta min min diagnos, om Aspergers syndrom, och kalla mig själv för – mupp. Ofta är det till och med positivt; det skapar läge för en mer lättsam diskussion kring ämnet. Och diskussioner, det är just vad vi behöver mer av.

autism
Min autism gör mig inte till efterbliven eller galen eller psykiskt labil. Det vet de flesta av oss. Men ändå finns det de som på fullt allvar tror att vi med liknande diagnoser är tokiga.

Jag har själv drabbats av okunnigheten. Jag har anklagats för att vara psykiskt sjuk, störd, farlig; det har används – och används just nu – emot mig som vapen, och det är ett vapen som, i händerna på en okunnig person, är riktigt farligt. Ett vapen som gör stor skada, inte enbart på mig utan även på mina närmaste.

Jag är inte farlig. De farliga människorna, det är de som fortfarande garvar åt mongon (alla utom Ica-Jerry, förstår – han är ju ett kändis-mongo!), som håller för ögonen på sina barn när de möter en person med cp.
Mupp? Nja… egentligen inte. För även om det ständigt hoppar grodor ur munnen på mig, så gör det mig inte till Kermit.


Läs mer om psykiska sjukdomar & funktionsnedsättningar:
Besök gärna sajten Hjärnkoll och möt både kända och okända människor som talar ut som sina diagnoser. Och missa då inte intervjun med Andreas Öhman, regissören och manusförfattaren till filmen “I rymden finns inga känslor”, eller texten där Kommissarie Winter (Magnus Krepper) berättar om sin svåra tid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar